2014. február 1., szombat

Álljunk meg egy szóra! – 2.

Nos, itt az újabb rész, és nem azért csak most, mert alig találtam hibákat jártamban-keltemben...


Ugyanis egy ilyen céllal az ember nyitott szemmel jár, és már egy hét alatt is sok-sok közölni való dolog gyűlik össze, csak nem akartam összecsapni, így végül csak most jön a második adag. Remélem, ismét találtok majd benne egy-két hasznos elemet. :-)

testreszabott – külön írandó: testre szab, testre szabott, ugyanakkor testreszabás

meglehet enni – meglehet, hogy ehető, de meg lehet enni, mivel a megenni szó esetében ékelődik be egy másik szó az igekötő és az ige főnévi igenévi alakja közé

múlthéten múlt héten és múlt hétfőn

minden napminden nap 24 órából áll, viszont mindennap kávéval indítom a reggelt

nyitvatartás – helyesen nyitva tartás, ez szerintem különösen az előző ponttal együtt meglepő, hiszen a legtöbb bolt pont úgy írja ki, hogy „nyitvatartás minden nap”

ezen kívül – ha az „emellett” szinonimája, akkor egybe írandó, tehát helyesen: ezenkívül, csak akkor van külön, ha pl. egy határt jelölő vonalra mutatunk: ezen kívül nem mehetünk

arany lánc – helyesen aranylánc, ugyanakkor arany karkötő és műanyag lánc. Ha akár az anyagnév, akár a jelzett szó összetett, már nem írjuk egybe.

glutén és laktózmentes bolt – ezt nem blogon láttam, de csúcs. Szóval, van egy bolt, ahol nincs laktóz, és a bolt mellett van glutén is? Király, de inkább írjuk így: glutén- és laktózmentes élelmiszerek botlja

nagyigényű – színvonalas
nagy igényű ember

lakáj – a személy
lakályos – otthonos

vásárlás, mint vigasz – helyesen: vásárlás mint vigasz. Ha ugyanis -ként jelentésben használjuk a 'mint' szót, nem kell elé vessző, csak akkor, ha valamit összehasonlítunk egy másik dologgal, pl. ez a körömlakk nagyobb kiszerelésű, mint az Essence.

részt vevő vs. résztvevő – ha főnévi jelentésben használjuk, akkor egyben, ha pedig jelzőként, akkor külön írandó. A találkozón részt vevő bloggerek, illetve a blogtalálkozó résztvevői

...ez pedig nem más mint – itt viszont pont kell a vessző a mint elé. Pl.: tegnap már meséltem egy lakkról, hogy mennyire elbűvölt, és ez a lakk nem más, mint az A-England She Walks in Beauty.

több mint két hete – itt sem kell a vessző, csak akkor, ha tényleges összehasonlításról van szó, pl.: két hét több, mint egy hét

álláslehetőség – egybe írandó

körömlakk készlethelyesen körömlakk-készlet, hiszen egybe kell, bár kötőjellel, akárcsak a sakk-kör esetében

közre játszik – egybe írandó, tehát helyesen: közrejátszik

neszesszer – francia eredetű szó, amelyben az sz-ek helyes használata nehéz lehet, de az itt látható forma a megfelelő

olívaolaj, sheavaj (karitévaj), mandulatej és társaik – egybe írandók (az persze már más kérdés, hogy megnézném, hogyan fejik a mandulát :-D)

körömlakk lemosóhelyesen: körömlakklemosó

termékteszt – egybe írandó, a megszokott szabályoknak megfelelően, így tehát helyesen: szemfestékteszt, tusfürdőteszt, szemfestékpaletta-teszt

luxus termék rajongóhelyesen: luxustermék-rajongó

must have – kis angolos szekció újabb javaslattal: mit szólnátok a „kihagyhatatlan” szóhoz? :-)

pirosító ecsethelyesen: pirosítóecset, szemöldökecset

szempillagöndörítő – mivel háromtagú összetétel, és hat szótagnál hosszabb, helyesen: szempilla-göndörítő

mindenesetre vs. minden esetre – Kicsit drága volt ez a lakk, de mindenesetre csodás a színe. A rendőrség elmondta, hogy minden esetre jellemző volt az alapos nyomozás.

mag kivonat – alapvetően egybe megy, hiszen a jelentése „valamiből készült kivonat”, de a példaként hozott harmadik szó esetében ez már bonyolódik, hiszen ha kettőnél több az összetevő és hatnál több a szótag, már kell a kötőjel: magkivonat, szőlőmagkivonat, mandulamag-kivonat

körömlakk mániahelyesen: körömlakkmánia

27 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen ezeket a bejegyzéseket, sokat lehet belőlük tanulni :) Én mindig igyekszem odafigyelni a blogon a helyesírásra, de sokszor vagyok bajban a vesszőkkel és az egybe írandó (ezt a szót is nálad láttam, hogy így helyes) dolgokkal :) Sok oldalon tényleg nagyon zavaró a rossz helyesírás, olyankor elgondolkodom, hogy az illető elolvassa a posztot mielőtt kiteszi vagy komolyan úgy gondolja, hogy úgy a helyes, ahogy leírta... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, remélem, hogy tényleg hasznos a kiragadott példák ellenére is. Sokan szerintem nem olvassák el, vagy ha igen, akkor sem tűnik fel nekik a hiba, hiszen a saját irományban a legnehezebb felfedezni a hibákat, az agyunk ugyanis automatikusan a jót látja. A lektorkodáshoz szerintem külön agyszerkezet kell, és sajnos egy idő után az ember már mindenhol egyből a hibás szavakat szúrja ki :-)

      Törlés
  2. Nagyon jó ötlet volt ez a sorozat! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy így gondolod, kicsit rettegtem a fogadtatástól :-)

      Törlés
  3. Jó ez a sorozat!
    Ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy nem nálam olvastad a rossz példákat (vagy legalábbis nem sokat). Mindig figyelek a helyesírás ellenőrzőre (ezt tényleg külön kell írni?), de az a vesszős problémákban nem segít.
    A fentiek körül van egy-kettő, amit valószínűleg én is rosszul használnám, de sokszor fogalmaztam már át egy bejegyzést, hogy a kérdéses szót, kifejezést inkább kihagytam :-)
    A nyilvánvaló helyesírási hibák egy-egy blogon bizony az én szemem is nagyon zavarják. Előfordult már, hogy ahol túl sok volt a helyesírási hiba, inkább le is iratkoztam. Illetve ami még nagyon zavar, ha egy bejegyzésben csak felkiáltó mondatok vannak...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A helyesírás-ellenőrző kötőjelesen a helyes, és őszintén szólva nem jegyzem meg, melyik hiba honnan jött, hiszen nem is ez a lényeg, de a a Te blogod bejegyzései alapvetően igényesek és helyesek szoktak lenni.

      Törlés
  4. Hűha, ezek közül biztos én is elkövettem párat, pedig a helyesírásom világ életemben kiváló volt. Minden esetre tényleg nagyon hasznosak ezek a bejegyzések, igyekszem is jobban figyelni az írásomra :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha Te is hasznosnak érzed őket :-)

      Törlés
  5. Szuper ötlet volt ez a sorozat. Ma is tanultam valamit. :)

    VálaszTörlés
  6. Hű most én is sok újat tanultam tőled! Jó ez a sorozat! :)

    VálaszTörlés
  7. Szuper ez a sorozat :) Remélem én még nem követtem el nagy hibákat :P

    VálaszTörlés
  8. Szuper ez a sorozat :) Remélem én még nem követtem el nagy hibákat :P

    VálaszTörlés
  9. De jó! Köszönjük! :)
    (Kicsit haragszom az "okos" telefonomra, mert pötyögéskor olyan orbitális hülyeségeket ajánl fel, hogy csak pislogok és nagyon sok esetben a szavakat külön írná...oda kell figyelni nagyon)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sajnos a magyar nyelv magas ezeknek a ketyeréknek :-)

      Törlés
  10. Nekem még mindig zsibbad az agyam, és várom az új szabályzatot. Neszesszer! ******** neszesszer! Nem hiszem, hogy életemben valaha is leírtam ezt a szót, de neszesszer (káromkodás)!!! Az egybe, külön, kötőjeles írásmódokról nekem még mindig az a véleményem, hogy icecream, ice cream, ice-cream :P

    De ne érts félre, élvezem az írásod, de minden egyes alkalommal kiakadok, mint az ingaóra, pedig magyar faktos voltam, de ami sok az sok, és a magyar helyesírás pedig rengeteg!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, a neszesszerről a francia tehet, mert tudtommal onnan vettük át, de milyen jó is lenne rá valami magyar megfelelő. Kütyütartó :-D

      Törlés
  11. Vártam már ezt a posztot. Nekem a neszesszer a mumus. Így mindig mielőtt leírnám, inkább megnézem. Bár már úgy érzem, hogy rögzült ;) Most is ment elsőre ;) :D
    Köszönöm, hogy megírtad ezt a részt is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is vannak ilyen kis győzelmeim, amikor a nagyon nehezen megjegyzett szó végre elsőre sikerül :-) Amúgy pedig nagyon szívesen, jövök majd még új részekkel :-)

      Törlés
  12. A körömlakklemosónál magamra ismertem. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen? Nagyon sokan külön írják egyébként, pedig et általában a gyártók is jól írják. A termékcímkék persze egy külön állatfaj, tényleg, lehet,hogy őket is bevonom majd mostantól, mert igazi csemegék rejtőznek ott sokszor :-D

      Törlés
  13. Ezeket a bejegyzéseket engedelmeddel, lementeném: )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak nyugodtan, érdemes néha visszaolvasgatni a dolgokat :-)

      Törlés

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésemet. Ha további kérdéseid adódnának, állok rendelkezésedre, csupán arra kérlek, hogy kulturált módon formálj véleményt.