2014. február 14., péntek

Álljunk meg egy szóra! – 3.

A mai adag úgy gyűlt össze, hogy már két napja nem olovastam blogokat, viszont mivel így is jelentős az adag, nem mertem még a pótláskor összegyűlő dolgokat is belevenni. Holnap este ismét belevetem magam a blogvilágba, és az is előfordulhat, hogy még a hétvégén összegyűlik egy következő adag. Na, de csapjunk is  a lecsóba!


Remélem sikerül vennem ebből a lakkból – helyesen: Remélem, sikerül – mivel alárendelő mellékomondatról van szó, szükséges a vessző.


fáradtság vs. fáradság – a nap végére fáradtság lett úrrá rajtam, ezért a férjem vette a fáradságot, és elkészítette a vacsorát a gyerekeknek

hírdetés helyesen: hirdetés. További hasonló párok: hízik - hizlal, bízik - bizalom

puffogtató helyesen: pufogtató

egyet értek egyet értek csak a három szó közül, de egyetértek a véleményeddel

mandula- és selyemkivonattal – ezt számos verzióban láttam már, és szinte soha nem helyesen szerepel; ha mindkét összetett szónak ugyanaz az egyik összetevő tagja, akkor az elsőnél kötőjellel jelezzük, hogy lesz még valami oda tartozó dolog, a másodikat pedig simán egybeírjuk. Fokozható is, pl. mandula-, selyem- és tejkivonattal

mintás+sál+mánia mintás sál külön, de mintássál-mánia, ahogyan a luxustermék-rajongó is ilyen fura kis hibrid.

méginkább – inka, inkább, leginkább, ez viszont helyesen: még inkább

higyjhelyesen: hagyj, viszont higgy. Fránya magolni való ragozások...

testápoló használat helyesen: testápoló-használat

körömlakk tároló helyesen: körömlakktároló

Kis magyarázat az előző kettőhöz: a kéttagú összetételek, legyenek bár akármilyen hosszúak, egyben írandók, így egyben van az informatikatanítás is, pedig nem egy rövid darab szegény. Ugyanígy hat szótagig akárhány tagú is az összetétel, egyben lehet, így tehát a körömlakktároló (köröm+lakk+tároló) még egyben van. Azonban ha kettőnél több tagú és hat szótagnál hosszabb a szó, már kötőjellel tagolandó, így a testápoló-használat (test+ápoló+használat) már ez a kategória.

hozzá tartozó vs. hozzátartozó – kapható pihe-puha pizsamanadrág és hozzá tartozó felsőrész; a családi eseményen minden hozzátartozóm részt vett

argán olaj, mandula olaj helyesen: argánolaj, mandulaolaj – egyben, hiszen miért is lenne külön?

értelem szerűen helyesen: értelemszerűen

egytől egyik helyesen: egytől egyig

mind otthon, mint a barátoméknál helyesen: mind a piros, mind a kék lakkokat szeretem

időről-időre – nem ikerszó, tehát helyesen: időről időre

elöl vs. elől elöl megy a rája, utána a cápa, a reményhal meg utoljára (kedvenc viccem :-D), viszont a kis hal menekül a nagy hal elől

szortiment frissítés, szortiment-frissítés helyesen: szortimentfrissítés

Valentin nap helyesen: Valentin-nap

szprével – helyesen, akármilyen ronda, kétféle írásmódja van: sprayjel vagy spray-vel

feedback-et helyesen feedbacket, még helyesebben visszajelzést

max helyesen max. vagy maximum, még helyesebben legfeljebb

Nos, remélem, a mai adag is tartogatott számotokra hasznos dolgokat, és megálltok néha egy-egy szóra, mielőt közzéteszitek a mondandótokat (szia, Reni :-D)

A jelenleg még érvényben lévő szabályzat az alábbi hivatkozáson elérhető:
http://mek.oszk.hu/01500/01547/01547.pdf

18 megjegyzés:

  1. ez de jó! engem is hihetetlenül zavar, mikor van egy klassz blog, és nem tud helyesen írni a szerző :( egy idő után elkerülöm ezeket az oldalakat, mert zavar.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is egy idő után a képeket nézegetem csak, ha ilyen blogról van szó, de jó tudni, hogy nem csak én vagyok így ezzel :-)

      Törlés
  2. Nagyon szeretem ezt a sorozatot!!! A helytelenül leírt 'Valentin-nap' biztos nagyon felbosszantott, kétszer is szerepel :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hihi, köszi, hogy szóltál, töröltem az egyiket. :-D Örülök, hogy tetszik a sorozat :-)

      Törlés
  3. Ez is jó bejegyzés lett, már javítottam is a blogon a Valentin-napokat :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, el sem tudod képzelni, mennyire örülök, hogy ezt a hatást váltottam ki, és nem a sértődöttséget, ugyanis nagyon féltem attól, hogy nagy utálatot kap majd a sorozat mások részéről. Örülök, hogy ennyire éretten reagálod le, és simán javítottad, remélem, a további részekben is találsz majd hasznosat, vagy akár hogy egy idő után már nem is lesz benne Rád vonatkozó dolog :-)

      Törlés
  4. Átolvastam ezeket a bejegyzéseket, nagyon hasznosak, köszönöm! Vétettem hibákat, ezt majd javítom is és a továbbiakban igyekszem ügyelni a helyesírásra, nem árt, nem árt :D. Az argánolajjal meggyűlt a bajom mikor írtam róla, a termék üvegén "Argán olaj" áll, de mikor jobban beleástam magam az olaj témába, egyben és külön is láttam, végül maradtam az üvegen szereplő leírásnál, rossz döntés volt :D. Várom a további posztokat ebben a témában! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, hát igen, a kereskedelemben kapható dolgokon sajnos szinte csak rosszul szerepelnek dolgok, amit nem is értek, mert egy-egy címke átnézetése sokszor egy termék árából megoldható lenne, a cégek mégsem szánják rá erre a figyelmet és azt a gyakorlatilag jelképes összeget. :-) Jönnek a posztok, és mindenképpen kiterjesztem a figyelmem a címkékre is, mert sok-sok csemege vár ott is szerintem :-)

      Törlés
  5. Na ez a fáradság dolog most új volt... de légyszi ne köpj be a magyar tanáromnak :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hihi, nem köplek be :-D Az izzadság-izzadtság páros is létezik, majd villogj vele magyarórán. Ja, és magyartanár, bár magyar tanár is, ha magyar a nemzetisége :-)

      Törlés
  6. Azt el tudnád magyarázni, hogy a testápoló-használatot miért írjuk kötőjellel, a körömlakktárolót pedig egybe? :) Az is jó, ha linkelsz egy oldalt, ahol érthetően szerepelnek az összetett szavak helyesírásának szabályai :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kiegészítettem Neked a bejegyzést, szólj, ha további magyarázatot érzel szükségesnek, de ezzel a pár sorral is jól ki lehet igazodni az összetett szavak dzsungelében :-)

      Törlés
    2. Köszi szépen, nem tudtam, hogy a 6 szótagos szabály üti a kettőnél több összetételeset :))

      Törlés
  7. Nagyon hasznosak ezek az összeállítások! Volt egy-kettő, ami (sajnos) újdonság volt, ezeket igyekszem megjegyezni. Várom a többi részt :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, hát tudod, a jó pap (meg a jó blogger) holtig tanul, számomra is vannak újdonságok és anomáliák a helyesírásban, de igyekszem kiigazodni az útvesztőben. És hát már előre félek az új szabályzattól, mert egy rakat most érvényes szabályt a porba döngöl majd :-(

      Törlés
  8. Mennyire szeretném mindezt a tudást egyből elraktározni az agyamban. :) Egyébként a nyelvészkedés hivatásod, vagy csak hobbi? Dícséretes, hogy érdekelnek ezek a dolgok és ilyen mélyen bele is ásod magad. :)

    VálaszTörlés

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésemet. Ha további kérdéseid adódnának, állok rendelkezésedre, csupán arra kérlek, hogy kulturált módon formálj véleményt.